3 actuele informatie-uitdagingen in de financiële sector 

Niet altijd is ‘de eerste zijn’ met informatietechnologie een voordeel. Sterker nog, het kan uiteindelijk in de weg gaan zitten. Plotseling kun je ingehaald worden door jonge startende bedrijven in de financiële sector. Ze kennen namelijk geen technologische erfenis. Het overkomt bijvoorbeeld grote bankinstellingen, maar ook pensioenfondsen, verzekeraars en andere dienstverleners. Wat is er aan de hand? 

De eerste op het gebied van DMS 

Door het document intensieve karakter van de branche waren financiële dienstverlening de eerste organisaties die Document Management Systemen (DMS) implementeerden. Logisch, want ze hebben te maken met een enorm aantal klanten (vaak miljoenen), vele contracten, voorwaarden en polissen en steeds verder aangescherpte wet en regelgeving. Veel van hun producten die vroeger op papier stonden, vertegenwoordigen letterlijk waarde. Denk bijvoorbeeld aan datgene wat in een persoonlijke verzekeringsmap te vinden is. Het zijn (digitale) documenten waar maandelijks door miljoenen klanten premies voor betaald worden. 

Toch kent ‘de eerste zijn’ inmiddels een paar uitdagingen voor financiële dienstverleners met een lange reputatie. We hebben er drie benoemd: 

Uitdaging 1: Decentralisatie van cliënten informatie 

Door fusies en overnames In de financiële sector ontstonden er nieuwe uitdagingen. Cliënten informatie is als een lappendeken verspreid geraakt over een groot aantal systemen. Dat heeft gevolgen voor een snelle en adequate informatievoorziening. Komt alle informatie op de juiste manier bij elkaar, zijn alle gegevens correct en kan er überhaupt gekoppeld worden? Ook blijken er vaak hiaten of onderlinge verschillen te zijn. Er is discussie over de echte of volledige waarheid. 

Uitdaging 3: Toenemende wet- en regelgeving 

Een financiële organisatie met on premise legacy systemen wil ongetwijfeld wel iets doen aan een betere en veiligere informatievoorziening aan klanten. Alleen blijkt er vaak onvoldoende capaciteit voor beschikbaar te zijn. Aangescherpte wet- en regelgeving zorgen voor een te grote interne werkdruk. 

Uitdaging 2: De digitale klant wil online geholpen worden 

Lang in een telefonische wachtrij staan om een vraag beantwoord te krijgen van een klantenservice medewerker, daar kiezen veel mensen niet meer voor. Zeker jongere generaties willen al hun persoonlijke gegevens snel een eenvoudig kunnen inzien vanaf bijvoorbeeld een MijnDomein. Een voordeel hiervan is overigens dat klanten zelf digitaal hun persoonlijke informatie kunnen invullen.  

Helaas is het zo dat verouderde (legacy) systemen, zoals deze DMS systemen, te log en te complex geworden zijn. Ze zijn niet schaalbaar en vaak onvoldoende koppelbaar om een klant volledig inzicht te geven. Klanten willen vooral ook mobiel inzicht; via smartphones en apps. Daar ligt in veel gevallen een extra uitdaging: het is duur of soms zelf onmogelijk. Bovendien worden de veiligheidsrisico’s steeds groter nu de meeste IT-leveranciers een ‘Cloud first’ strategie hanteren. Dat betekent dat legacy systemen mogelijk niet op tijd de juiste software-updates krijgen. 

financiele sector uitdagingen

De kracht van jonge startende bedrijven in de financiële sector 

Ze zijn opgegroeid met cloud en kennen geen ballast van complexe systemen. Nieuwe generaties doen zaken met hen via eenvoudig toegankelijk apps. Bovendien zijn ze schaalbaar en flexibel, omdat ze niet vastzitten aan langdurige contracten. Ook overhead kennen deze starters niet. Wat ze zelf niet kunnen of willen, kopen ze in. Zo zijn ze het gewend. 

Waar kan OneXillium bij helpen? 

Verouderde DMS-systemen transformeren we naar een Enterprise Information Management platform. Dit platform zorgt ervoor dat klant- en andere gegevens worden beheerd gedurende de levenscyclus en dat deze toegankelijk zijn voor de juiste bedrijfsprocessen. Het is een intelligente platform wat data vanuit verschillende systemen bij elkaar brengt. Overigens kunnen dat zeer uiteenlopende bestandsformaten zijn, niet alleen tekst maar bijvoorbeeld ook video of geluidsfragmenten. Alle drie de beschreven uitdagingen worden erdoor opgelost. Zelfs waar documenten volgens wet- en regelgeving verplicht verwijderd moeten worden, gebeurt dit automatisch. Zodat medewerkers er niet meer aan hoeven te denken. 

6 voordelen van Enterprise Information Management 

Meer weten over EIM voor de financiële sector?

Klik hieronder op meer lezen of contact opnemen. We delen graag een aantal van onze praktijkcases. 

roberto_van_den_heuvel_onexillium
Roberto van den Heuvel

Business Consultant

Snel delen

Twitter
LinkedIn
WhatsApp

We zien dat je gebruik maakt van Internet Explorer

Deze browser is verouderd en wordt daarom niet meer ondersteund door de OneXillium website.

Voor de beste ervaring en veiligheid raden we aan gebruik te maken van een moderne browser, zoals: Safari, Mozilla Firefox of Google Chrome