Door: Johan Peereboom, salesdirecteur OneXillium en initiatiefnemer DaaS.
De voordelen van Device as a Service
“IT-afdelingen spenderen onnodig veel tijd aan IT-Hardware. Neem bijvoorbeeld het innemen en uitgeven van laptops, telefoons en tablets. Door de huidige situatie op de personeelsmarkt is het verloop bij veel organisaties hoog en dit betekent op dit onderwerp steeds meer werk voor IT-afdelingen. Met een DaaS-partner zoals OneXillium werken, neemt alleen daarom al enorm veel tijd uit handen.
OneXillium DaaS vs. Carepack
Met DaaS hebben bedrijven een abonnement waarbij een externe partij het beheer en de service van de IT-hardware uit handen neemt. Het alternatief is gebruik maken van de standaard carepacks die als garantie bij nieuwe hardware zoals laptops en telefoons zitten. Daar is opzich niets mis mee. Maar als organisaties heb je vaak van meerdere merken laptops, telefoons en tablets. Dat betekent voor ieder merk een apart servicenummer met callcenter medewerkers die god-weet-waar op de wereld zitten en geen idee hebben wat voor jou als klant belangrijk is. Die belletjes kennen we allemaal. Resultaat: frustratie en nog geen steek verder.
“Een belletje met een servicedesk moet jouw oplossingen opleveren, geen hoofdpijn en frustratie.”
DaaS moet volgens mij betekenen dat je bij problemen goed geholpen wordt. Dat je één loket hebt, ongeacht of je problemen hebt met je laptop, telefoon of tablet en ongeacht het merk. Het betekent dat je iemand aan de lijn krijgt en die meteen weet welke hardware je hebt. We laten je niet aan je lot over, maar helpen op afstand als het kan en komen langs als het nodig is. Daar heb je veel meer aan.
Alles op z’n kop
Bij veel DaaS-abonnementen is het de normaalste zaak van de wereld dat alle hardware vervangen wordt. Waarom? Als jij het afgelopen jaar nog tien nieuwe laptops hebt gekocht, is het onzin om die al de deur uit te doen. Dat is niet goed voor je portemonnee en niet voor het milieu. Wat goed is, kun je volgens mij prima behouden en toevoegen aan je DaaS-abonnement. . En als de hardware echt op is, kan die misschien een tweede leven krijgen of gerecycled worden. Zo gaan IT-hardware en duurzaamheid prima hand in hand.
IT-afdeling is geen servicedesk
Volgens mij is de grootste misvatting dat de IT-afdeling de servicedesk van het bedrijf is. Problemen met de IT-hardware oplossen, is helemaal niet de taak van de IT-afdeling. IT is een kritische succesfactor om concurrentievoordeel te behalen en moet zich kunnen richten op bijvoorbeeld het efficiënter inrichten van interne processen of verbeteren van dienstverlening naar klanten.
Een Data Driven model
Met ons Data Driven model tillen wij DaaS naar een nóg hoger level. Denk hierbij aan: het afroepen van een nieuw device, inname van een device bij uitdiensttreding, plaatsen van een image, levering thuis of op de werkplek, next business day swap support, CMDB-beheer en datavernietiging. Data is hierbij continu een leidende factor. Zo gebruiken wij de data over hoe jullie de hardware gebruiken om het perfecte advies te geven. Data staat centraal in beheer en service. Met onze cloud gebaseerde, AI-gestuurde, beheer tool kunnen wij proactief problemen verhelpen voordat ze gebruikers of de organisatie hinderen.