Soft en hard proofing: wat is het en waarom kunnen grafimedia niet zonder?

De tijd dat een drukpers draait, is wellicht het duurste onderdeel van print media. Het hoofddoel van proofing is om een soft of hard copy te produceren van het eindresultaat op de pers. In een markt waarin de marges nog steeds onder druk staan, kunnen grafimedia bijna niet anders dan manieren zoeken om efficiënter te produceren. Soft proofing en hard proofing kunnen daarin wellicht meer voor u betekenen dan u denkt. In dit blog behandel ik daarom wat deze twee concepten betekenen en waarom u als graficus niet meer zonder proofing kunt.

Wat is soft proofing?

Het ultieme doel van digitaal printen is om het beeld dat uit de printer komt rollen, zo dicht mogelijk in de buurt komt van wat u op uw scherm ziet. Dit begint bij het juist profileren, oftewel kalibreren, van uw scherm. Wanneer het omgevingslicht stabiel is, kunt u verzekerd zijn van de correcte lichtintensiteit, contrast en kleuren op uw scherm. Dit noemen we soft proofing.

Softproofing dient meestal te gebeuren alvorens u gebruik maakt van uw foto- of beeldbewerkingprogramma’s. De ES 2000 Fotospectraalmeter kan hiervoor gebruikt worden. Door het kalibreren van uw scherm, maakt u een profiel aan die u later in uw beeldbewerkingsprogramma gaat gebruiken. Wanneer uw scherm eenmaal 100% correct is ingesteld, kunt u beginnen aan de belangrijkste stap van het printproces: het printen.

Professionele beeldverwerkingsprogramma’s hebben altijd een soft proofing functie ingebouwd. Om een beeld te geven hiervan, even kort hoe dit vervolgens werkt: eerst opent u de softproofing in het beeldbewerkingsprogramma. Vervolgens selecteert u het printprofiel voor uw papiermerk en –type. Dit kan er dan als volgt uitzien: mijn_ calibratie_ES2000″. U ziet nu op uw scherm het beeld zoals deze exact afgedrukt zal worden. Dit geeft u kans om eventuele wijzigingen te maken en dure misprints te voorkomen.

Soft proofing is dus simpel gezegd een mechanisme waardoor u op uw computerscherm exact kunt zien hoe de print eruit zal zien op het door u geselecteerde papier.

Wat is hard proofing?

In tegenstelling tot soft proofing, gebeurt hard proofing niet op een computerscherm. Bij hard proofing wordt een print gemaakt op een printer die de output van een andere printer simuleert. Hard proofing, wordt daarom ook wel hard-copy proofing genoemd.

Wanneer u veelal te maken hebt met klanten voor wie een één-op-één match tussen de print en huisstijlkleuren uitermate belangrijk is, dan biedt hard proofing u zekerheid. Denk bijvoorbeeld aan officiële marketingmaterialen zoals brochures en flyers. Met hard proofing haalt u de beste kwaliteit in huis.

Hard proofing wordt daarom veelal bij reclame- en ontwerpbureaus ingezet. Wanneer er een hard proofing gedaan wordt, kan deze later één-op-één gedrukt worden bij de drukker. Men wil dan naar de Fogra 39 standaard werken die in de drukkerswereld wordt gebruikt. Wanneer u dus totale controle wilt behouden en de verantwoording draagt voor uw klanten betreft het totale kleurbeheer, wordt een hand proofing geadviseerd. What you see is what you get.

Wat heeft u nodig  om hard proofing in huis te halen?

U heeft een printer nodig die proofing gecertificeerd is, met daarbij een fotospectraalmeter. De spectraalmeter kan onboard van de printer zitten, maar u kunt ook een losse fotospectraalmeter gebruiken, zoals de i1iSis 2 Net scanner of de Es-2000. De proofing software die wij bij Xtandit gebruiken is EFI Fiery XF. EFI staat bovenaan de markt als het gaat om colormanagement oplossingen. Daarnaast heeft u gecertificeerd papier nodig zodat de kleurechtheid wordt gewaarborgd.

Waarom kunt u niet zonder soft of hard proofing?

Grafische ondernemingen kunnen zeer veel baat hebben bij het maken van proofings. U heeft door de regels heen al wat voordelen kunnen lezen, maar de drie belangrijkste voordelen van het maken van proofings zijn wat mij betreft:

1. Maak altijd precieze, voorspelbare prints van hoge kwaliteit

Het maken van proefafdrukken via proofing resulteert bij juist gebruik in de best mogelijke kleuroutput. Uw klanten zullen dit in veel gevallen van u als expert verwachten.

2. Misdrukken zijn vaak verborgen kosten

De kosten die gepaard gaan met slecht colormanagement, worden vaak onderschat; het is wellicht niet onlogisch dat operators niet al te gretig zijn om de misdrukken allemaal te laten zien. Mislukte afdrukken door verkeerde kleuren leiden echter wel tot aanzienlijk productiviteitsverlies. Bovendien komt er ook nog onnodig afval bij kijken. En dat kan de grafische onderneming een flinke smak geld kosten.

3. Voldoe aan de industrie strandaarden, zoals Fogra PSD

Is het behalen en behouden van belangrijke certificaten, zoals ISO, G7 en Fogra PSD voor u belangrijk? Speciale proofing software, zoals Fiery XF, voldoet aan de eisen van deze standaarden.

Aan de slag met soft of hard proofing?

Bent u nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van soft en hard proofing? Ikzelf en mijn collega grafische analisten kunnen u adviseren en ondersteuning bieden, zowel op het gebied van de hardware zoals printers en fotospectraalmeters als de software die bij de hard proofing noodzakelijk is. Neem vrijblijvend contact met ons op, wij nodigen u ook graag uit in ons Experience Center voor een volledige demonstratie.

Snel delen

Twitter
LinkedIn
WhatsApp

We zien dat je gebruik maakt van Internet Explorer

Deze browser is verouderd en wordt daarom niet meer ondersteund door de OneXillium website.

Voor de beste ervaring en veiligheid raden we aan gebruik te maken van een moderne browser, zoals: Safari, Mozilla Firefox of Google Chrome